onsdag 25 januari 2012

Temporomandibular joint dysfunction syndromet

Någon som har hört talas om det? Jag hade inte det innan. Men idag efter att ha vart hos doktorn för att försöka få någon ordning på min huvudvärk som jag har haft i ca 2 år så sa han att jag skulle skaffa en bettskena. Och jag kände att jag inte ville lägga 3000-4000 kr på en bettskena som jag inte visste om den skulle funka. Så jag köpte en på apoteket som jag tänkte att jag skulle prova först och sen isåfall köpa en dyr och bättre.

Men efter att ha läst på förpackningen att om man har temporomandibular joint dysfunction syndromet(TMJ) så ska man inte använda den.
Så eftersom jag inte visste vad TMJ var för nåt så googlade jag och detta fick jag fram. Klicka här för att läsa.
Tyckte att mycket stämde in på mig så nu vågar jag inte använda min nya bettskena.
Får nog ta och prata med en tandläkare först!
Men nu undrar jag är det någon annan som har hört om detta? Är det vanligt? Hur blir man av med det?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Jag tror att det finns en okonventionell lösning till TMJ som många i USA använder sig av...
Tre små sprutor av BOTOX just i käkregionen, håller huvudvärken borta!! Helt underbart. Mamma har samma problem och hon kör BOtox var 4 e månad! hon är som ny!

Andreas sa...

Hej, jag har också fått insikt att jag har TMJ/TMD symtom. Jag har problem i käke, öron, huvud, nack, skluldra, klickande käkar (diskarna) och nu även domningar ut i händerna. Jag kom till en bettfysiolog som inte alls nämde TMD. Deremot överaktiv käkled, atrit, etc, etc. Alltså problem som går under TMD. Det pratas inte så mycket om TMD här i sverige och det finns inet så mycket svensk info på nätet om det. Men på amerikanska sidor och på youtube finns det mycket info. Dock så finns det ingen som säger sig ha blivit bra efter alla metoder som rekommenderas. Jag blev i alla fall av med min spänningshuvudvärk efter att jag för c:a 10 år sedan fick en NTI bettskena, denna sitter bara på framtänderna, men den kan man inte få hos tandläkaren längre. Det finns däremot en liknande som kallas relax-skena, har dock inte provat den. Mitt största problem är nu dagtid eftersom käken ställer sig i olika lägen ju längre dagen går. Och hur skall man fixa detta???

Jag är också intreserad av botox men har inte hört var man kan få denna behandling.

Intressant om du kan uppdatera hur du gått vidare med din TMD.

Jonathan Bjerklöv sa...

Snälla skulle någon kunna höra av sig om var man kan hitta någon i Stockholmsregionen om var man kan få botoxinjektioner mot TMJ!?
Hälsn
Elisabeth