tisdag 23 november 2010

Recept på tårtan

Hade med mig tårtan till jobbet igår och den blev väldigt omtyckt och tog snabbt slut =)
Så här kommer då även receptet på tårtan.
Innan har jag vart ganska lat av mig när jag har gjort tårtor och har köpt botten. Men denna gången skulle jag göra en ganska lite tårta och tänkte att jag skulle göra tårtbotten själv.
Och hittade ett väldigt bra recept och snabbt gick det. Gick nog fortare än att gå och handla en
och godare. Så inga mer köpebottnar!!

Tårtbotten
1 tårta/ 12 bitars

4 ägg
1 ½ dl strösocker
1 ½ dl vetemjöl

smör och ströbröd till formen

1. Sätt ugnen på 200 grader
2. Vispa ägg och strösocker vitt och riktigt pösigt.
3. Vänd försiktigt ner mjölet.
4. Smörj och bröa en kakform med löstagbar kant, 24 cm i diameter,
och häll i smeten.
5. Grädda tårtbottnen i mitten av ugnen i 10-15 minuter. Prova med en sticka,
den ska inte vara kladdig.
6. Låt bottnen svalna något och stjälp sedan upp den på en tallrik eller ett brödgaller.


Jag har köpt en väldigt bra tårtform på Bagaren & Kocken den är justerbar från 18 - 30 cm.
(bild från bagaren&kocken)
När tårtan hade svalnat och jag hade delat den i 3 delar så började jag med första lagret.
Mosade färska hallon och la ut och på det skivade jag färska jordgubbar ca 250 gram.
Mellan lagret på och spritsade ut vaniljkräm. På med locket och täckte tårtan med grädde och klädde den med kokos på sidorna och uppe på.
Väldigt goda smaker tillsammans!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Tips..
Tar man hälften potatismjöl, hälften vetemjöl när man gör tårtbottnar så blir de väldigt luftiga. Och även om man vispar äggvitan till ett hårt skum först och sen vispar ner socker och äggulan växelvis i skummet så blir botten inte så tung.

zetika sa...

tack för tipset Rebecca det ska jag testa någon gång =)