måndag 20 december 2010

Smörkräm

Har hittat ett väldigt gott recept på smörkräm. Den tar ett tag att göra men det är den helt klart värd. Testa den första gången när jag gjorde biskvierna. Då hade jag i mörkchoklad som det står i receptet.
Men igår när jag skulle fylla mina macroner så testade jag med både mjölkchoklad och vitchoklad och det blev jätte gott. Och jag brukar inte vara mycket för smörkräm =)

Så här kommer receptet.

1 st äggvita
1,5 dl ströscoker
1 tsk vailjsocker
1 nypa salt
0,5 st citron (saften) jag tog citron på flaska och bara droppade i lite
250 g smör
125 g mörk choklad
1 msk kallt espressokaffe (kan uteslutas)


Blanda äggvita, strösocker, vailjsocker, salt och citronsaft i en rostfri bunke.
Rör tills sockret har löst upp sig.
Vispa till maräng över ett vattenbad till ca 65 grader.
Tag av bunken från värmen och vispa med elvisp tills marängen är helt kall.
Klicka ner rumsptempererat mjukt smör lite i taget och vispa krämen luftig i ca 15 min.
Smält chokladen och låt den svalna, rör ner den i krämen.

Nu är smörkrämen färdig att användas =)

Inga kommentarer: